20090706

Setahun.

Pagi tadi kawan sekerja aku tak datang.
Sebab kaki dia kena minyak panas masa goreng ayam.
Habis melecur.
Kesian.
Kesian jugak kat aku kena handle customer yang banyak.
Yang rata-rata semua berlagak macam dia seorang saja berduit.
Semua nak cepat.
(Pak guard kata kawan sekerja aku tu nak goreng ayam tapi termasuk kan kaki sebab dia ingat kaki dia ayam.Lawak kan?Kau bayangkan kau panaskan kuali lepas tu bila minyak dah panas kau angkat kaki kau dengan tangan lepas tu kasi celup dalam kuali.Hahahah!kelakar tak?Tak?Bayangkan dulu.Sumpah kelakar.Hahahha!)

Tadi ada dua customer yang menjengkelkan gila babi.
Satu cina lelaki tua.
Dia sign up broadband masa hari sabtu dengan aku.
Awal-awal aku dah cakap yang aku tak boleh confirmkan dekat dia yang area rumah dia ada Coverage atau tidak.tapi dekat tempat lain dia boleh pakai as long ada 3g.
So dia dapat 7 days trial.
Kalau tak puas hati boleh pulang dengan senang hati.
Tiba-tiba pagi tadi dia datang terus nak marah-marah aku macam aku tak pernah bagitahu dia apa-apa.
Apahal lah?
Pulang saja lah.Tak payah maki-maki.
Aku dah la sorang-sorang sikit lagi hati aku sudah mahu runtuh dan mata hampir berkaca.
Nasib kakak mata cantik tolong settle kan.
Kwajja eh kau uncle.
Macam lah aku cucu kau,nak marah-marah suka hati lak kan?
Tibai kang.
(Aku berani cakap kat sini je.Hoh.Dulu ustazah cakap tak baik kurang ajar dengan orang tua.biarpun dia kafir.eh.Cina.)

Sorang lagi customer perempuan melayu.
Pertengahan umur.sikit lagi nak masuk 50 lah kot.
Dia tanya aku pasal broadband.
Lepas tu tunjuk cek.
Ayat dia macam ni.
"Akak ada cek satu ribu boleh tak akak nak beli broadband lepas tu balance terus foward dekat bil bulan-bulan akan datang."

"Haa?"aku tecengang sikit tak berapa faham.
baru belajar la katakan.

"Macam ni.Akak ada cek satu ribu.Awak faham tak?"

"Kalau payment cek saya tak ambik kak.Akak pergi dekat kaunter."

"Eh,akak ni berniaga so akak nak bayar pakai cek satu ribu."
"Hey.Satu ribu ni cek akak."

Tsk.tsk.
Kira berapa kali satu ribu kat situ?
Tu tak tambah lagi berapa kali dia cakap dekat pak guard.
Banyak.Tapi tak la sampai seribu dia tu.

Aku rasa,rata-rata customer yang ada masalah biasanya yang berduit sikit.
Maksudnya dekat sini bukan dia kaya sangat pun,cuma dia sendiri rasa dia lebih kaya dari orang lain sampai dia pandai-pandai mengiktiraf kedudukan sendiri.
Marah-marah orang.Mengulikan orang dan memaki orang.
Padahal berhutang juga.Masa berak sama je buruk juga.

Semua sila ambil ingatan.
Kekayaan tak membuatkan kau lebih baik dari orang lain.Kadang-kadang lagi hina.
Esok aku sorang lagi.Doakan aku dapat customer semua yang bertimbang rasa.

P/S : Hari ni genap setahun Arwah Abah meninggal.Aku nak mintak tolong.
Semua sedekahkan Al-Fatihah boleh.
Ikhlas-ikhlas tau.Terima kasih.
Abah.Orang sayang abah.

3 ulasan:

Judiene berkata...

aduhhh
tbe2 sedey plak ckp psl ur dad
xpela, be strong!
he'll be fine there!
:)

syime hebat berkata...

1 ari = 2 customer bermasalah
2 ari = ?
selamat menjalani kehidupan harian yang berkarier..
huhu..

Farhan berkata...

Al-fatihah.